Crossen in de jungle! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Andrea Engberts - WaarBenJij.nu Crossen in de jungle! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Andrea Engberts - WaarBenJij.nu

Crossen in de jungle!

Door: Andrea Engberts

Blijf op de hoogte en volg Andrea

22 Maart 2017 | Suriname, Paramaribo

Beste lezers,

Excuses voor de wat late nieuwe blog. Zoals jullie merken begin ik al aardig te wennen aan de Surinaamse cultuur, ‘aah joh komt morgen wel!’ ;)

Begin van deze maand hebben we een quadtrip gedaan, wat was dat gaaf! Vol gas crossen door de savanne en de jungle. De dagen voor de trip had het geregend dus de savanne lag vol met grote plassen. Ook in de jungle ontbrak het niet aan de volgestroomde beekjes, waardoor we routes af moesten leggen zonder te weten waar we eigenlijk overheen reden. Zo kwamen we dus ook ineens een boomstam tegen.Zie filmpje: Corine wist op de een of andere manier toch nog bij me achterop te blijven zitten :)
Halverwege de trip zijn we ergens gestopt bij een meertje waar we ons even af konden spoelen. Daarna nog weer een stuk crossen en toen moesten we ineens stoppen, een van de gidsen had een schildpad gevangen, waar we natuurlijk allemaal even mee moesten poseren voor de foto.
Aan het eind van de trip zaten we van onder tot boven onder de modder, heeerlijk!

Vorige week zaterdag zijn we een dagje naar Nieuw-Amsterdam geweest. Blijft raar die Nederlandse namen op zo’n grote afstand van Nederland! We zijn in Paramaribo in de lijnbus gestapt, die zou ons naar de overkant van de Surinamerivier brengen en van daaruit konden we met een andere lijnbus naar Nieuw-Amsterdam. Zo apart hoe mega goedkoop de lijnbussen hier zijn! Voor zo’n driekwartier in de bus hebben we omgerekend ongeveer 11 cent betaald! De buschauffeurs zijn trouwens ook erg aardig voor de Nederlanders, halverwege de rit stopten we even want op die plek moesten we echt een foto maken.
Vervolgens ging de rit verder naar Nieuw-Amsterdam. Toen bedacht de chauffeur dat we een rijstplantage moesten zien. Dus een stukje voor onze eindhalte werd de bus, inclusief nog 3 medepassagiers, voor ons aan de kant gezet en werden we naar een man gestuurd die ons een rondleiding kon geven op de rijstplantage. Wij waren toch wel een beetje bezorgd om onze medepassagiers, maar volgens de man die ons rond ging leiden hoefden we ons daar totaal niet druk om te maken. Oke, kom maar op met die rondleiding dan!
Na een interessante rondleiding van zo’n driekwartier kwamen we weer terug bij de bus waarin nog netjes onze buschauffeur met de medepassagiers zat te wachten!

Nieuw-Amsterdam zelf was niet echt spectaculair. Een uitgestorven openluchtmuseum en een paar supermarktjes. Dus al snel waren we daar uitgekeken en zijn toen met een bootje terug gevaren naar Paramaribo.

Afgelopen zaterdag zijn we naar de vlindertuin geweest, ook een leuke ervaring. We kregen een rondleiding en uitleg over hoe ze in de kwekerij te werk gaan. En trouwens, de meeste vlinders in onze dierentuinen in Nederland worden hier allemaal gekweekt! De cocons gaan met het vliegtuig naar Nederland en daar komen ze uit.

In de afgelopen weken helaas ook kennis gemaakt met de mindere kant van Suriname. Er is 2 keer bij ons ingebroken. 4 fietsen, een tas, 2 paar schoenen en een hangmat kwijt helaas. Na de inbraken heeft de huisbaas besloten een alarm te laten monteren. Maar helaas heeft dat niet helemaal de juiste werking, we worden ‘s nachts regelmatig gewekt door het joelende alarm omdat de kat die hier ook woont over het alarmdraadje loopt.

In mijn volgende blog hoop ik onder andere te schrijven over de speedboottour die we zaterdag willen doen, maar het is nog afwachten wat het weer doet. Op het moment is het onvoorspelbaar. Normaal gesproken zou nu de droge tijd moeten zijn, maar het is zeer wisselvallig, de ene dag zon, de andere dag regen. Maar gelukkig, de temperatuur komt nog steeds niet onder de 25 graden! :)

• 23 Maart 2017 - 09:09

Dineke Berends:

Erg leuk die verslagen wij genieten er van.