De eerste stage week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Andrea Engberts - WaarBenJij.nu De eerste stage week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Andrea Engberts - WaarBenJij.nu

De eerste stage week

Door: Andrea Engberts

Blijf op de hoogte en volg Andrea

10 Februari 2017 | Suriname, Paramaribo

Wat gaat de tijd snel, onze eerste stage week zit er alweer op!

Het leek ons wel een goed idee om eens boodschappen (en fruit) in te slaan bij een grote supermarkt. Bij ons in de buurt zitten wel allemaal kleine supermarktjes, maar die hebben erg weinig en helemaal geen groente en fruit. En daar hebben we nu juist zin in met deze warmte! Op Google Maps hebben we een grote supermarkt ontdekt dus daar willen we naartoe. Op de fiets lijkt ons geen goed idee met zo veel boodschappen en dat chaotische verkeer hier, dus we bestellen een taxi. Die zijn hier echt heel goedkoop, heen en weer naar de supermarkt met z'n zessen (zo'n 10 km) kost maar 30 srd, dat is 4 euro! Via een app bestellen we een taxi en we wachten voor aan de weg op de taxi. Ah, daar komt een gele auto aan! We steken onze hand op en de taxi stopt. Terwijl ik door het raampje probeer te communiceren en de chauffeur probeer te verstaan stapt de altijd vrolijke Corine babbelend al achter in de taxi.

Maar wat blijkt nu, dit is helemaal niet de taxi die we hebben besteld! Oepss, Corine snel weer uit de auto :) Maar de tijd waarop de taxi zou komen is ondertussen al wel verstreken. Hup nieuwe taxi bestellen. We blijven netjes aan de weg wachten.. Maar weer nergens onze taxi in zicht. Na een aantal keer een taxi besteld te hebben zonder resultaat komen we er achter dat de app een ander adres aangeeft dan ons adres.. Dus houden we maar gewoon een taxi aan die langs komt. Deze brengt ons naar de supermarkt en beloofd er een uur later weer te staan, handigg!

Wat hier erg makkelijk is, alle boodschappen worden na het betalen voor je ingepakt en voor je naar de auto gebracht en in de auto gezet, niks geen gesleep! Het was wat passen en meten maar alle boodschappen pasten precies achter in de taxi :)

Zondagochtend zijn we naar een kerk bij ons in de buurt geweest, een erg leuke ervaring en hele vriendelijke mensen. Na kerktijd blijft een groot deel van de gemeente buiten met elkaar staan kletsen en zo hebben we leuke verhalen en tips over Suriname gehoord!

Maandag is het zo ver, onze eerste stage dag. Ik loop 20 weken stage in het Academisch ziekenhuis. De eerste 10 weken werk ik op de afdeling Cardiologie/CCU en de laatste 10 weken mag ik op de I.C. werken.

De eerste dag is even wennen. De gang van zaken op de afdeling is nog onduidelijk, ik ken het personeel nog niet, en ik kan de namen van de patiënten hier echt niet onthouden, die zijn zo moeilijk! ;) Maar hoe verder in de week, hoe leuker het wordt!

Tijdens mijn derde stage dag ben ik bezig bij een patiënt tot er over de gang wordt geschreeuwd: REANIMATIE!! Ik moet van de zuster waarmee ik werk eerst het bed opmaken van de patiënt waar ik bezig ben en vervolgens ren ik naar de plaats waar er iemand gereanimeerd moet worden. Er staat een arts naast het bed die de reanimatie leid. Als ik binnen kom vraagt hij direct of ik kan reanimeren en of ik dan aan wil sluiten in het rijtje verpleegkundigen die elkaar na 2 minuten reanimeren afwisselen. Het is mijn eerste keer in 'real life' reanimeren en ik ben blij dat ik dit voor het eerst kan doen met een arts ernaast, dat geeft wel wat meer vertrouwen. En gelukkig, de patiënt heeft het gered!

  • 10 Februari 2017 - 16:52

    Ina Jager:

    Hallo Andrea
    Wat leuk om jouw ervaringen te lezen.
    Heel veel succes daar!

  • 10 Februari 2017 - 21:32

    Simone Mekenkamp:

    Tjee wat een ervaring!! Voor alles de eerste x, super! Toi toi Andrea

  • 11 Februari 2017 - 18:58

    Oomen Hans:

    Mooi zo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Andrea

Op 2 februari 2017 hoop ik voor 5 maanden te vertrekken naar Suriname! Ik ga daar naar toe met het doel om stage te lopen voor de laatste 20 weken van mijn opleiding Verpleegkunde. Ik ga deze stage doen in het Academisch ziekenhuis te Paramaribo. Ik hoop in mijn vrije tijd Suriname te gaan ontdekken en wil jullie via deze weg daarvan op de hoogte te houden!

Actief sinds 09 Jan. 2017
Verslag gelezen: 811
Totaal aantal bezoekers 92183

Voorgaande reizen:

02 Februari 2017 - 30 Juni 2017

Suriname

Landen bezocht: